Herní firmy sužuje krize, ale online trh v Číně rapidně poroste

02.04.2010 07:53

 

Čínští hráči berou online hry jako nejlepší formu společenské zábavy.

 

Čína

Zatímco celý svět, včetně velkých herních firem, v současnosti bojuje s důsledky celosvětové ekonomické krize, Číně je to v podstatě úplně jedno. Přinejmenším firmám angažovaným na tamějším trhu s online hrami. Čína totiž od Koreje pomalu přebírá pozici nejlukrativnějšího trhu s online hrami.

Společnost Niko Partners, která se zabývá průzkumem trhu, zveřejnila několik zajímavých čísel ohledně čínského online trhu a zároveň i odhad jeho vývoje v následujících letech.

Online hraní v ČíněV loňském roce činila hodnota čínského trhu s online hrami 3,57 miliardy amerických dolarů a pro rok letošní se předpokládá nárůst o celou jednu miliardu, tedy na 4,5 miliardy dolarů.

Tento trend má pokračovat i v dalších letech, takže v roce 2014 by se toto číslo mělo pohybovat zhruba kolem hodnoty 9,2 miliardy amerických dolarů. Průměrný meziroční nárůst je v horizontu následujících pěti let odhadován na úrovni 20,9 procenta.

"Zatímco globální ekonomický propad tíží vydavatele her po celém světě, čínského byznysu s online hrami se krize vůbec nedotkla," říká k tomu Lisa Cosmas Hanson z Niko Partners. "Tamější hráči pokračovali v nastoleném trendu, kdy online hry považovali za nejlepší dostupný a nepříliš drahý způsob společenské zábavy."

Dále pak zmiňuje, že na západě představuje online trh především potenciál pro vývojáře a vydavatele, ale v Číně se jedná o téměř "davovou" záležitost. "Zatímco na západě generuje online byznys dostatečně velký zájem a nabízí mnoho příležitostí k růstu, tak Čína je jednou ze zemí, kde je online hraní již nedílnou součástí trhu. Ta se navíc každoročně rozšiřuje o velké množství nových čínských zákazníků."

Nejde ale jen o prodej samotných her, případně poplatky s jejich hraním spojené, ale i o řadu přidružených věcí, tvořících dohromady úspěšný obchodní model. Výzkum společnosti Niko Pertners tak například zjistil, že 63 % z oslovených čínských hráčů za věci spojené s online hraním utratilo v loňském roce více peněz než v roce 2008.

Korejská krása, akce G-star 2009 Korejská krása, akce G-star 2009

Bez zajímavosti pak rozhodně není ani skutečnost, že 65 % z dotázaných hráčů se alespoň občas věnuje své zálibě v prostředí internetových kaváren. To je zároveň jedna ze složek výše zmíněného sociálního aspektu, díky němuž je online hraní v Číně tak úspěšné.

A na závěr ještě údaje o počtech hráčů. V roce 2009 se online hraní v Číně věnoval téměř sedminásobek všech obyvatel Česka, konkrétně 68 milionu hráčů. V roce 2014 pak má být podle odhadu jejich počet více než dvojnásobný, když se má pohybovat kolem hodnoty 141 milionů.

Pravda, vzhledem k celkovému počtu Číňanů se to nemusí zdát nijak mnoho, ale v loňském roce to představovalo více než 5% všech obyvatel. Navíc se jedná o čísla, s nimiž snese srovnání snad jen World of Warcraft, jenž v době své největší slávy registroval zhruba 11 milionů uživatelů. Ironií osudu spadl tento počet někam k šesti milionům poté, co byl po neshodách s provozovatelem v Číně zablokován.